onsdag 7 november 2012

Träningsmetodik

Denna veckan har vi haft examination i Träningsmetodiken som ingår som delmoment i kursen Fysiologi och Träningsfysiologi som tentas nästa torsdag.

Började i måndags med att vi skulle vara testledare för Åstrandstestet som är ett submaximalt cykeltest för att kunna utvärdera en patient/klients kondition. Kan vara viktigt att veta då ett för lågt syreupptag är kopplat till högre dödlighet och många inte har den syreupptagningsförmåga de behöver för att kunna utföra sitt normala arbete. Var nervöst innan men kändes ändå som jag hade koll på läget och det gick supersmidigt!

Sedan var det hem och öva på mina delar av det gympapass jag skulle hålla tillsammans med två andra tjejer från klassen. Så sjukt irriterande att jag har ont i knät dock. Fick det i fredags då jag gick på några av mina klasskamraters pass och det riktigt värker. Var så för några veckor sedan också då jag dansat hela natten (dock i mina inov8 konstigt nog) och vi sedan körde veckan då vi fick lära oss hur man håller i ett pass, de olika delarna och varför de är viktiga. Så jag springer runt med knästöd och det hjälper väl lite. Har börjat köra stabilitetsövningar för knät också hoppas det ska ge resultat.


Lite intressant är det att när jag tävlade på "The Frontline" var jag så rädd att knät skulle sätta käppar i hjulet för mig men det höll utmärkt. Dock redan efter det första högintensiva gympapasset i fredags kändes knät ömt. Aerobics är farligt kan vi konstatera av detta, eller åtminstonde bör man fundera över skaderisken med så mycket hopp och studsande. Vi har under dessa veckorna fått låna ovansalen på Gerdahallen för att kunna öva på vårat pass. Här kommer en bild ifrån då mina två tjejkompisar kör en av konditionslåtarna medan jag vilar knät och peppar dem.


















Med lite missar på grund av nervositet lyckades jag ändå ta mig igenom passet och kunde hantera smärtan under mina delar men fick skippa alla hopp och löpningen på de andra låtarna. Så nu har jag testat på att leda pass själv (i mitten under min del) inför ett tjugotal personer. Är nog inte min grej att hålla på med på fritiden men för jobbet skulle jag klart kunna fixa det. Då har man en lite annorlunda målgrupp och upplägg också tänker jag.


Nu sitter jag här hemma och sliter mitt hår för att försöka få ihop en reflektion på min träningsdagbok och mina mål utifrån fysiologiska aspekter och FITT-modellen (frekvens, intensitet, tid och typ av träning) som ska presenteras på seminariumet imorgon. Önska mig Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar